Posted on

Na internetu naleznete spoustu návodů ohledně toho, jak začít s meditací. Jenže většinou je to ve stylu ,,tento způsob je nejlepší“, čímž opovrhuji. Hned na úvod vám chci říct, že se s mými postupy a technikami nemusíte ztotožňovat. Každý jsme jiný a vyhovuje nám něco jiného. I kdyby vám nějaký ,,mistr“ řekl, co je správné – tak pamatujete na to, že tohle je vaše cesta, ne jeho.

S meditací jsem začínala s nulovými základy. Jen jsem věděla, že se sedí v tureckém sedu, jsou zavřené oči a na nic se nemyslí. Poprvé jsem meditovala na posteli kolem 23 h. Něco ve mně ,,cvaklo“ a chtěla jsem vyzkoušet v meditaci. Bylo mi jen 12 let a byla jsem zvědavá. Sedla jsem si teda do tureckého sedu, zavřela oči a pomalu jsem se uvolňovala. Pořád jsem na něco myslela. Škola, úkoly, hádky, apod. Po 5 minutách jsem to ukončila a šla jsem spát. Co jsem tím chtěla ukázat? Nikdo není úspěšný hned na první pokus, a pokud ano, tak je nějaká extra velká výjimka. Proto nezoufejte, pokud vám to nepůjde.

Tak… A pojďme k tomu, jak sedět. Turecký sed je ideální pro absolutní začátečníky. Ruce si můžete položit na kolena, spojíte palec a prostředníček, jak to všichni známe, nebo je zkrátka dát tak, jak je vám to pohodlné.

Pololotosový sed (poloviční lotosový sed)

Ovšem můžete začít rovnou nějak jinak, alespoň si na to dříve zvyknete. Můj oblíbený je pololotosový sed. Je podobný jako turecký, ale jedno chodidlo dáte na stehno (viz. obrázek). Ruce se dávají do klína – pravá ruka pod levou a spojíte jemně palce. Možná vám ty nohy budou nepříjemné, ale zvyknete si.

Doporučuji dát si pod zadek malý polštářek. Sedněte si jen na okraj. Budete výš, a na nohy nebude tím pádem takový tlak. (Je úsměvné, že jsem toto objevila sama, a po pár týdnech jsem narazila na článek, kde je to napsané. Není nad to, přijít na různé vychytávky sama.).

Lotosový sed

Tuto pozici využívají zejména buddhisté. Máte při ní páteř zcela rovnou. Pokud tedy upadnete do hlubokého transu, tak nehrozí ztráta stability. Lotosový sed je velkou zátěží na klouby, kolena, kyčle a podobné oblasti. Lidem, kteří s těmito částmi těla mají dlouhodobý problém, tuto pozici nedoporučuji. Je to i jeden z jogínských cviků… Osobně jsem tuto pozici nezkoušela a nemám to ani v plánu (kvůli zdravotním důvodům).

Toto jsou (dle mého názoru) 3 nejpoužívanější pozice. Ovšem… málem bych zapomněla. Můžete meditovat i vleže. Jenže si musíte dát velký pozor na usínání. Tato metoda se mi na čistě meditace neosvědčila, ale někomu může vyhovovat. Zkuste to! Při nejhorším zkrátka usnete.

Čas

Nyní se dostáváme k otázkám, jak často, kdy a jak dlouho má meditace probíhat. Rovnou podotýkám, že je lepší trénovat pravidelně každý den, než 2x týdně delší dobu. Ideální je meditovat každý den, ale ne vždy to jde. Zkuste to aspoň, co nejčastěji.

Podle mých zkušeností a poznatků:

  1. Začátečník – 3-5 min.
  2. Mírně pokročilý – 10-30 min.
  3. Pokročilý – 40 min.
  4. Zkušený – 50 min. a déle

Měli bychom si říct, že můžete meditovat kdykoliv. Ráno, dopoledne, večer,… je to jen na vás.

Doporučuje se buď brzy ráno hned po probuzení, nebo večer těšně před usnutím. Jenže oboje má své klady a zápory.

Ráno

Jak se vám ráno stává? Pokud patříte mezi ty, kteří vyspávají, co nejdéle a ani tak se jim nechce z postele, tak se k ranní meditaci jen tak nedonutíte. Můžete se sice hecnout a zkusit to, ale z vlastní zkušenosti mi to dlouho nevydrželo. Mozek si na to zvykne většinou po 3 týdnech, kdy meditaci budete dělat vždy ve stejný čas.

Přesto to za zkoušku stojí. Když se vykopu z postele a dostanu se nějak na zem, kam si položím polštářek, zapnu hudbu, tak jsem ve výsledku pak ráda, že jsem vylezla. Cítím se pak svěže a jsem připravená na výzvy, které mi den přinese. Někteří máte takový ranní ,,rituál“ ,že si dáte kávu. Já se tomu snažím vyvarovat, ale občas si jí přeci jen dám. Po ranní meditaci tu potřebu vůbec nemám.

Účinky ranní meditace: Pozitivní myšlení, energie na celý den, větší sebevědomí, radost z nového dne, sebejistota, vůle, kreaktivita.

Večer

Večer by se mělo meditovat těsně před usnutím. Všechny starosti byste měli mít už hotové a nic by vás tedy nemělo rušit. Zase ale nedoporučuji meditovat, pokud jste vyčerpaní a unavení – hrozí USNUTÍ!

Ideální je, pokud si zapálíte svíčku nebo vonnou tyčinku, sednete si na svůj meditační polštářek a všechny zítřejší starosti vypustíte, jakoby neexistovali. Představte si, že teď je teď a je čas na meditaci, ne starosti. Já vím, lehko se to napíše… Ale bez cvičení to nejde. Uvidíte, že vám to po pár týdnech půjde úplně samo.

Základem meditace je na nic nemyslet. Mně to jde tedy lépe večer, protože mám jednoduše ráda tmu, která mě uklidňuje. Mohu doporučit meditaci na svitu Luny. Zvláště při úplňku je to krásný pocit… Měsíční záře se do vás vstřebává a stáváte se tak Dítětem Luny. Pomáhá mi to zejména při shapeshiftingu, jelikož jsem hodně spojená s Lunou a o úplňku je u mě vše ve větší míře (ale s vlkodlačí proměnou o úplňku to nemá co dělat – to přenecháme filmům). Přišla jsem na to na intru. Holky spaly zrovna jinde a byl úplněk. Na stůl mi svítil Měsíc, a tak jsem se na něj šla podívat z okna. Najednou jsem měla velkou potřebu meditace, a tak jsem i intuitivně udělala. Nyní toto praktikuji skoro každý úplněk.

Účinky večerní meditace: Lepší (kvalitnější) spánek, uvolnění, oproštění se od denních starostí, z mých zkušeností rychlejší trans a následné astrální cestování, shapeshifting.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..